Sähköauton latauskaapelit
Täältä löydät Deltacon latauskaapelit sähköautoille ja sähköhybrideille kotilatausasemaan. Meillä on sekä tyypin 2 latauskaapeleita 1- tai 3-vaiheisina että Schuko-latauskaapeleita turvallista latausta varten tavallisesta pistorasiasta. Mitä enemmän ampeereja/virtaa latauskaapeli pystyy käsittelemään, sitä nopeampi lataus on. Nopeampaa latausta varten on saatavana 32 A:n latauskaapeli, ja jos pärjäät pienemmällä virralla, valitse 16 A:n latauskaapeli. Käytännöllisiä lisävarusteita ovat latauspistoketta suojaava seinäteline ja latauskaapelin säilytyspussi.Suodata
Miten valita oikea latauskaapeli sähköautoon?
Sinun on ladattava sähköautoasi sekä julkisilla latausasemilla että kotona. Ensimmäiseksi on tarkistettava, millainen liitäntä sähköautossasi on. Liitäntätyyppejä on kahta tyyppiä: tyyppi 1 (SAE J1772 (IEC Type 1) ja tyyppi 2 (62196-2 (IEC Type 2). Tyyppi 2 on nykyisin EU:n standardi, ja periaatteessa vuonna 2014 tai myöhemmin ostetuissa sähkö- tai hybridiautoissa on tyypin 2 liitäntä. Jos et ole varma, onko kyseessä tyypin 2 latauskaapeli, voit laskea pistokkeen nastojen määrän. Tyypissä 2 on aina seitsemän nastaa.
Kuinka pitkä latauskaapeli minun pitäisi valita sähköautooni?
Se riippuu tietenkin sähköauton ja latausaseman välisestä etäisyydestä. Jotta latauskaapeli ei kiristy liikaa latauksen aikana, voi myös olla hyvä, että sen pituudessa on jonkin verran liikkumavaraa. Pidemmällä kaapelilla saat enemmän joustavuutta ja tiedät, että latauskaapeli riittää todennäköisesti useimpiin paikkoihin, joissa lataat sähköautosi. Mitä pidempi latauskaapeli, sitä korkeampi hinta, joten mieti tarkkaan tarpeitasi ennen valintaa. Mitä pidempi latauskaapeli on, sitä enemmän tilaa se vie autossa ja sitä raskaampi sitä on käsitellä. Yleinen suositus useimmissa tapauksissa toimivaksi latauskaapeliksi on 7,5 metriä.
Toimiiko sähköauton lataaminen tavallisessa pistorasiassa, ja jos toimii, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?
Sähköauton lataaminen tavallisessa pistorasiassa on mahdollista, mutta sitä ei suositella turvallisuuden kannalta säännölliseen lataukseen. Tukes Suomessa kehottavat olemaan käyttämättä tätä latausvaihtoehtoa tavanomaisena latausmenetelmänä. Käytä pistorasiassa lataamiseen tyypin 2 Schuko-latauskaapelia. Schuko-järjestelmä on suunniteltu turvallista latausta varten jopa tavallisessa pistorasiassa. Tämäntyyppinen latauskaapeli käyttää vain 1-vaiheista latausta. Pistorasian ylikuormituksen välttämiseksi lataus tapahtuu enintään 10 ampeerin teholla.
Mikä vaikuttaa sähköauton latausnopeuteen?
Sähkö- tai hybridiajoneuvon sisäinen laturi määrittää, kuinka nopeasti voit ladata. Yksivaiheisessa latauskaapelissa virta kulkee vain yhden johdon/johtimen kautta, kun taas 3-vaiheisessa latauskaapelissa on kolme johdinta, joiden kautta virta kulkee. Sähköautossa on yleensä 3-vaihe, kun taas hybridiautoissa on vain 1-vaihe. Jos autossasi on 3-vaiheinen laturi, valitse 3-vaiheinen latauskaapeli latauksen nopeuttamiseksi. 3-vaiheisella latauskaapelilla latausteho voi olla jopa 22 kW, kun taas 1-vaiheisella latauskaapelilla voidaan ladata vain 3,7 kW 16 A:n ja 7,2 kW 32 A:n teholla.
Hyvä tietää sähköauton lataamisesta
Riippumatta siitä, mitä latauskaapelia käytät, akku latautuu yleensä vain 80 prosenttiin. Sähköauton lataaminen aina 100-prosenttiin kuormittaa akkua. Se, että sähköauton lataamiseen valitaan aina nopein tapa, rasittaa myös akkua ja lyhentää sen käyttöikää. Kotona voit siis käyttää hitaampaa latauskaapelia, koska lataat sähköautosi todennäköisesti useimmiten yöllä.